تبلیغات
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین ) - مطالب فروردین 1391
 
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین )
بنیاد فرهنگی امام محمد باقر علیه السلام
درباره وبلاگ


محمد علی شرف دین هستم . کارشناس علوم تربیتی ،بابیش ازسی سال سابقه ی مدیریت ،درحال حاضرمدیریت دبستان پسرانه امام محمد یاقر علیه السلام ( اندیشه ) اصفهان را به عهده دارم . این وبلاگ به منظور ارتباط با خانواده بزرگ اندیشه ایجاد شده ،وتلاش براین است که ازمقالات،نوشته هاولینک های معتبرومتناسب با سئوالات شماوروندآموزشی مدرسه ارائه گردد.امیدست باهمکاری شماعزیزان قدمی درحهت رشدوشکوفائی فرزندانمان برداشته شود. منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندشماعزیزان هستم


مدیر وبلاگ : محمد علی شرف دین
نظرسنجی
با گذشت 6 ماه از سال تحصیلی 91-1390 ، نظر خود را در مورد تعطیلی روز پنجشنبه اعلام نمایید.








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

باید عوامل زمینه ساز گوشه گیری نظیر تحقیر و احساس گناه را از بین برد .

-        روان درمانی و مشاوره ی فردی و گروهی

-        تغییر وضعیت محیط زندگی

-        رفتار ملایمت آمیز

-        بردن به گردش های علمی

-        تشویق به سخن گفتن

-        شرکت دادن در فعالیت های هنری

-    ایفای نقش در نمایشنامه ها و ... از جمله اعمالی هستند که مهارت های اجتماعی کودکان را افزایش می بخشند و آنان را در مبارزه با گوشه گیری یاری می دهند .





نوع مطلب : مقالات تربیتی، 
برچسب ها :

       نظرات
یکشنبه 27 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

-        فقر و تنگدستی

-        غم و اندوه شدید ومداوم

-        تکبر و غرور

-        احساس حقارت شدید

-        حسادت و انتقام جویی

-        احساس ترس و نا امنی

-        اختلاف خانوادگی

-        محرومیت از محبت مادر

-        عدم حضور پدر درخانواده

-        نبودن الگوی اجتماعی مطلوب درخانه

-        طلاق پدر و مادر

-        بیماری های طولانی کودک و ... می باشند .





نوع مطلب : مقالات تربیتی، 
برچسب ها :

       نظرات
یکشنبه 27 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

گوشه گیری از نظر لغوی به معنی تنها و مجرد و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است . گوشه گیر کسی است که از مردم دوری می کند و این گونه خود را با محیط اطراف سازگار می سازد . هر نوع عزلت و در تنهایی ماندن ،گوشه گیری تلقی نمی شود .

گوشه گیری زمانی حالت بیماری پیدا می کند که فرد آمیزش با جمع و همنوعان بیزار و بیمناک باشد . در این مورد ،اگر گوشه گیری به موقع درمان نشود به پیدایش حالات روانی شدید و افسردگی منجر می شود . فرد گوشه گیر چون نمی تواند در عالم واقعیت مشکلاتش را حل کند به تخیل فرو می رود و به خیال بافی می پردازد .او انسانی است بی هدف و نمی داند چه باید بکند و برای آینده اش چه طرحی بریزد . از این رو با اطرافیان دچار کشمکش و تضاد می شود . و کناره گیری را بر تلاش در گرفتن حقش ترجیح می دهد . از علایم دیگر گوشه گیری احساس پوچی و بی ارزشی ، ابراز وجود نکردن ، زود رنجی ، بی علاقگی به کلاس  عدم تمرکز حواس ، بی اعتمادی نسبت به توانایی های خویش ، داشتن نگرش منفی و بد بینانه به اطرافیان ، غیبت از مدرسه ... .

منبع :راهنمائی ومشاوره کودک  دکترعبدالله شفیع آبادی





نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
یکشنبه 27 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از:
تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است.
و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در این فرایند یادگیرنده باید فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه بپردازد.
معلمان در حالی که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههای تفکرو ابراز نظرات خود کمک می کنند، باید به آنان نحوه ی یادگیری را نیز درس دهند.
چگونگی انجام تدریس اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدریس ،خلق یادگیرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است.





نوع مطلب : پیشنهادات مدیر به همکاران، 
برچسب ها :

       نظرات
جمعه 25 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

“هر آنچه کودک می طلبد و به آن گرایش دارد برای وی ممکن نیست، بلکه باید به او مطلبی را یاد داد که با ذوق و فهمش سازگار باشد. اگر فراگیری همه علوم و فنون برای همه کس مقدور بود و به آسانی به دست می آمد، هیچ کس را نمی یافتید که از فرهنگ بی بهره و با فنون مختلف آشنا نگردد؛ اما چنین نیست و هرکس به دانش یا فنی علاقه دارد و چه بسا افرادی که از علم و فرهنگ لذت نمی برند. از این رو بر مسئولین تعلیم و تربیت کودکان فرض است که نخست استعدادها و توانایی های آنان را سنجیده و آنگاه دانش های سودمند و مناسب را به آنان فرا دهند...”





نوع مطلب : پیشنهادات مدیر به همکاران، 
برچسب ها :

       نظرات
جمعه 25 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

تاثیر نماز بر بهداشت روان دانش‌آموزان

 

 

پرورش دینی و مذهبی دانش‌آموزان بدون اجبار و یا تحمیل، باید در خانه و یا مدرسه صورت گیرد. خانواده در درک بینش صحیح دینی و ارزش‌های دانش‌آموزان مهم‌ترین عامل بوده و مهم‌ترین نقش را دارند و والدین و معلمان در موقعیت‌های مناسب، تنها زمینه‌ساز و هدایتگر هستند بنابراین نباید هیچ ارزش و اعتقاد و اصولی را پیش از اینکه زمینه لازم عاطفی و روانی آن برای دانش‌آموزان فراهم شده و یا به آن متمایل شده باشد به وی تحمیل کرد.

 

گرایش به پذیرش ارزش‌ها و یا دستورات دینی و یافتن بینش صحیح مذهبی تنها در سایه احساس شخصیت و ارزشمندی خویش تحقق می‌یابد و در مدرسه که ارزش‌ها پا به عرصه وجود می‌گذارند، باید شخصیت دانش‌آموزان حفظ شود. وقوف خاشعانه و خاضعانه هر نوجوان در نماز در برابر خداوند متعال به او نیرویی معنوی می‌بخشد که حس صفای روحی و آرامش قلبی و امنیت روانی را در او برمی‌انگیزد. چون انسان‌ در نماز با تمام اعضای بدن و حواس خود متوجه خدا می‌شود و از همه اشتغالات و مشکلات دنیا روی برمی‌گرداند و به هیچ چیز جز خدا و آیات قرآن که در نماز بر زبان می‌آورد، فکر نمی‌کند.
همین روی‌گردانی کامل از مشکلات زندگی و نیندیشیدن به آنها در اثنای نماز موجب ایجاد حالتی از آرام‌سازی کامل و آرامش روان و آسودگی خیال در انسان می‌شود. نماز جماعت تاثیر مهمی بر رفتار دانش‌آموزان دارد زیرا رفت و آمد هر دانش‌آموز برای ادای نماز جماعت به او فرصت می‌دهد که بسیاری دیگر از هم مدرسه‌هایش را بشناسد و همین آشنایی موجب همکاری او با دیگران و ایجاد روابط سالم اجتماعی و برقراری دوستی و مودت با دانش‌آموزان دیگر می‌شود. به طورقطع این‌گونه روابط اجتماعی دوستانه و مودت‌آمیز با سایرین نه تنها به رشد شخصیت دانش‌آموزان کمک می‌کند بلکه نیاز تعلق او را به گروه و پذیرش او از سوی گروه را تامین و اشباع می‌کند و این خود عامل پیشگیری از اضطرابی می‌شود که برخی از دانش‌آموزان از آن رنج می‌برند





نوع مطلب : مقالات تربیتی، 
برچسب ها :

       نظرات
پنجشنبه 24 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

امام علی علیه السلام

اختیارکن ازهرچیزی تازه ونورا،مگررفیق ودوست که هرچه کهنه ترباشدبهتراست.

امام صادق علیه السلام

اخلاص راتاپایان عمل نگاه داشتن ،سخت ترازخودعمل است





نوع مطلب : پیام مدیر، 
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 22 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

 

 

هرگز از یاد نبرید انسان اشرف مخلوقات است

و با درآیت و پشتکار ، می تواند برای هر مشکلی :

راه حل مناسبی پیدا کند

 

 





نوع مطلب : پیشنهادات مدیر به همکاران، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

توسعه ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در حوزه آموزش و پرورش باید به سمت مدرسه محوری هدایت شود زیرا در نهایت این دانش‌آموزان هستند که می‌باید از طریق مدرسه خود به سایر نقاط و منابع اطلاعاتی در اطراف جهان وصل شوند بنابراین اگر مدرسه وب سایت مناسب داشته باشد و تمام درسها و تست‌ها و ابزار کمک آموزشی نرم‌افزاری خود را بر روی آن قرار دهد که دانش‌آموزان بتوانند با ارتباط به وب سایت نیاز اطلاعاتی‌شان را برطرف نمایند بهترین حالت خواهد بود. متاسفانه در بعضی مدارس ما کامپیوتر و امکان دسترسی به اینترنت هست ولی هزینه‌ای برای ایجاد یک وب سایت و تولید محتوا و به روزرسانی آن وجود ندارد که این یک چالش عمده است که باید هر چه زودتر حل شود.

 





نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

معلمین مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلکه باید بتوانند از سیستم این مدرسه مطلع باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. به عنوان مثال یک معلم این نوع مدارس باید خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتی دانش‌آموز سوالی مطرح کرد وی را به منابع مورد نظر راهنمایی کند.





نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

در نظام آموزشی سنتی افزایش اطلاعات دانش‌آموز و معلمین هدف بوده است یعنی نظام به دانش‌آموزی که وارد مدرسه می‌شد باید فقط اطلاعات می‌داد و هرگز تصور این که خود دانش‌آموز نیز مولد باشد وجود نداشت اما این اهداف به کلی در حال از بین رفتن است، هدف جدید در نظام‌های آموزشی، آموزش برای اطلاعات نیست بلکه آموزش برای کارآفرینی است به طوری که دانش‌آموز در هر مقطع زمانی که مدرسه را رها نماید بتواند وارد محیط کار شود. در کشورهای معدودی که مدارس هوشمند دارند نتایج خوبی در این زمینه به دست آورده‌اند. در کشور ما نیز که چندین مدرسه هوشمند در چند سال گذشته راه‌اندازی شده فضای فرهنگی خوبی را به وجود آورده ولی تعداد مدارس ایجاد شده در مقایسه با آنچه باید باشد بسیار اندک است.






نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

برای ایجاد این نوع مدارس ابتدا باید یک برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌ای که امروز به نام هوشمند ایجاد می‌شود ممکن است حتی بیشتر از 10 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زیرساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمین، تغییر روش‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی والدین است کامل کند. شکل این نوع مدارس هم از نظر فیزیکی یعنی چیدمان صندلی‌ها و کلاس‌ها و هم از نظر معماری و شکل ساختمان متفاوت است و باید فضا به گونه‌ای ایجاد شود که دانش‌آموز به راحتی بتواند آزمایشگاهی را نیز در کنار میز درسی خود داشته باشد. از سوی دیگر معمولا در این کلاس‌ها معلم نقش راهنما را داشته و بیشتر کار از طریق درگیر کردن دانش‌آموز با مطالب انجام می‌شود. این نحوه آموزش باعث می‌شود که هر دانش‌آموز مطالب مورد نظر را هم از نظر تئوری و هم عملی درک نماید و بداند که اگر در آینده به مشکلی برخورد کرد از چه جایی دسترسی به اطلاعات برای رفع مشکل خواهد داشت.





نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

مدرسه هوشمند با مدرسه مجازی فرق دارد، مدرسه هوشمند اگر بخواهد مطلوب باشد باید دانش‌آموزان در آن حضور فیزیکی داشته باشند و تفاوت آن با مدارس مجازی این است که معمولا به مدارس از راه دور گفته می‌شوند که دانش‌آموز و معلم می‌توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند.





نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

جامعه جهانی با سرعت به سمت اطلاعاتی شدن پیش می‌رود و ما برای این که از این قافله عقب نمانیم باید به طور مستقیم در جریان تولید اطلاعات جهانی قرار داشته باشیم و این الزامی است که شرایط نوین دنیا می‌طلبد به همین دلیل فرزندان ما نیز باید بیاموزند که در جامعه اطلاعاتی چگونه می‌توانند دیتا تولید و چگونه آن را مصرف کنند. ایجاد مدارس هوشمند در همین راستا، یکی از الزامات جامعه جوان ما محسوب می‌شود. 

مدارس هوشمندچه مدارسی هستند و مبانی توسعه آنها استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات چگونه می‌باشد.

برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه کلیک کنید. 



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

 

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از روزنامه رسالت: پیامبر عظیم الشان اسلام فرمود «العلم فی الصغر كالنقش فی الحجر» یعنی دانش وعلم دركودكی مانند نقشی برسنگ است. به عبارت دیگر آنچه دركودكی آموخته می شود نسبت به مراحل دیگر عمر ماندگارتر وپابرجاتر است و نیز فرمودند «الولد سید سبع السنین و عید سبع السنین و وزیر سبع السنین» یعنی انسان درهفت سال اول، سید و آقاست و در هفت سال دوم موقع تربیت اوست واطاعت می كند ودر هفت سال سوم مانند وزیر است وباید طرف مشورت قرار بگیرد به عبارت دیگر اصل تربیت كودك قبل از نوجوانی است.

 

برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات آموزشی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

مدیریت زمان

 

زمان از جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق می‌باشد. این امر ملاحظاتی را می‌طلبد و افرادی که قصد دارند وقت خود را برای انجام امور متنوع زندگی سازماندهی کنند، باید به چند نکته اساسی توجه نمایند:

  1. توجه به مفهوم فراطلایی زمان
  2. از بین بردن عوامل مخرب زمان
  3. تقسیم بندی و تفکیک زمان
  4. هدف گذاری امور زندگی
  5. سازماندهی فعالیتها و برنامه‌های زندگی
  6. عزم و اراده برای اجرای برنامه‌ها


نکته حائز اهمیت اینکه ، هر یک از موارد فوق ، مکمل مورد قبلی بوده و توجه به یک مرحله و غافل ماندن از مراحل بعدی ، نمی‌تواند فرد را به موفقیت در عرصه‌های زندگی برساند. بنابراین ضروری است که تمامی مراحل گفته شده به صورت سلسله مراتب به اجرا درآید تا نتیجه نهایی و مطلوب حاصل گردد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فراطلایی دارد. ارزش گذاردن بر ثانیه‌های زندگی ، زیربنایی‌ترین قدم در راه کنترل و مدیریت زمان به شمار می‌آید و این به معنای حساسیت داشتن به زمان است. برای مشخص شدن این موضوع که ارزش وقت ، توسط شما درک می‌شود یا نه، به این سوال پاسخ دهید که آیا برای وقت و زمان خود واقعا ارزش قائل هستید یا نه؟ و دلایل آنرا برای خود مشخص کنید.

( برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید )



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات تربیتی، 
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 21 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

 

تلاش محققان انگلیسی برای ساخت نانو-ربات کاشف بیماری


استفاده از ربات ها روز به روز در زندگی ما بیشتر می شود و هر روز شاهد ابداع و اختراع نوع جدیدی از این موجودات ظاهرا جاندار توسط دانشمندان و محققان هستیم. حالا نوبت دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان است که با همکاری بنیاد ملی علم ایالات متحده مشغول کار بر روی نوع جدیدی از ربات باشند. البته این ربات قرار نیست که شما را از خواب بیدار کرده و پس از آماده کردن صبحانه، تا محل کار همراهی تان کند. بلکه وظیفه آن، شنا کردن درون بدن شما و تجزیه و تحلیل کامل وضعیت هایی است که ممکن است منجر به بیماری شوند. حتی شاید ربات کوچولوی ما بتواند علائم بیماری را قبل از آنکه شما احساس ناخوشی کنید، به موقع تشخیص دهد.

 

 برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب


نوع مطلب : دنیای تکنولوژی، 
برچسب ها :

       نظرات
شنبه 19 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

بزودی وبلاگ معلمین محترم کلاس هاجهت ارتباط باشمادرزمینه های آموزشی ،تربیتی و.....فعال می شودازهم اکنون آماده باشیدتابهترین استفاده راازآن داشته باشید و آثارونوشته های خودرادرمعرض دیدعموم قراردهید.به بهترین نوشته هاوطرح هاجوایزارزنده ای اهداءخواهدشد.

همچنین درنظراست امسال درتعطیلات تابستان ازاین طریق همه روزه باشمادرارتباط باشیم بصورتی که آموزش تعطیل نشود.





نوع مطلب : سخنی با دانش آموزان، 
برچسب ها :

       نظرات
شنبه 19 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

همچنان كه كودكان و نوجوانان، از رفتار و عمل بزرگترها درس و الگو مى‏گیرند، سالخوردگان نیز گاهى از نظر فكرى و قضاوت و دیدگاه، تحت تأثیر رفتار جوانان قرار مى‏گیرند. بسیار اتفاق افتاده است كه خانواده‏اى غیر متدین و بى‏تفاوت نسبت به ارزشها و پاكیها، در اثر مشاهده رفتار شایسته از جوانشان، به راه آمده‏اند. در واقع، جوان پاكدل پاك رفتار، با نحوه عملش بر بزرگترها هم تأثیر می گذارد.

برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات تربیتی، 
برچسب ها :

       نظرات
جمعه 18 فروردین 1391
محمد علی شرف دین

رسول خدا(ص) فرمود: «البَركة مَعَ اكابِرِكم»؛
بركت و خیر ماندگار، همراه بزرگترهاى شماست.
در سخن دیگر فرمود: «الشّیخُ فى اَهْلِهِ كالنّبىِ فى اُمّتهِ»؛
پیرمرد در میان خانواده‏اش، همچون یك «پیامبر» در میان امتش است

این سخن را نیز از علی ( ع )

به یاد داشته باشیم كه فرمود:
«

یُكْرَمُ العالِمُ لِعلمه و الكبیرُ لِسِنّهِ»؛

دانشمند را به خاطر علمش و بزرگسال را به خاطر سن او، باید احترام كرد

امام صادق(ع) نیز فرموده است:

«بِّروا آباءَكم، یَبِرُّكُمْ اَبْناؤكُمُ»؛
به پدرانتان نیكى كنید، تا فرزندانتان هم به شما نیكى كنند.





نوع مطلب : پیام مدیر، 
برچسب ها :

       نظرات
جمعه 18 فروردین 1391
محمد علی شرف دین


( کل صفحات : 5 )    1   2   3   4   5