تبلیغات
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین ) - ویژگی های معلم نمونه
 
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین )
بنیاد فرهنگی امام محمد باقر علیه السلام
درباره وبلاگ


محمد علی شرف دین هستم . کارشناس علوم تربیتی ،بابیش ازسی سال سابقه ی مدیریت ،درحال حاضرمدیریت دبستان پسرانه امام محمد یاقر علیه السلام ( اندیشه ) اصفهان را به عهده دارم . این وبلاگ به منظور ارتباط با خانواده بزرگ اندیشه ایجاد شده ،وتلاش براین است که ازمقالات،نوشته هاولینک های معتبرومتناسب با سئوالات شماوروندآموزشی مدرسه ارائه گردد.امیدست باهمکاری شماعزیزان قدمی درحهت رشدوشکوفائی فرزندانمان برداشته شود. منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندشماعزیزان هستم


مدیر وبلاگ : محمد علی شرف دین
نظرسنجی
با گذشت 6 ماه از سال تحصیلی 91-1390 ، نظر خود را در مورد تعطیلی روز پنجشنبه اعلام نمایید.








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

ویژگی معلمین نمونه

تعلیم و تربیت کاری ظریف، سخت و دشوار است و به اندازه ای دارای اهمیت است که خداوند متعال بهترین و برگزیده ترین انسان ها یعنی پیامبران الهی را مامور این کار سخت و با اهمیت نموده است و پس از پیامبران با شکل و شیوه ای دیگر این مسئولیت از نگاه شیعه به ائمه اطهار رسیده است. معلمی شغل انبیاء بوده و تمامی آن ها بدین امر مامور بوده اند، لذا ویژگی معلمین نمونه و برجسته را باید با نگاهی به سنت پیامبران و ائمه اطهار بیان، ریشه یابی وعر ضه نمود. در .این مقوله به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود

 برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

احترام به شخصیت

یکی از ویژگی های مهم است. همواره معلم باید شخصیت دانش آموزان را محترم بشمارد. خداوند متعال در آیات فراوانی از تکریم شخصیت انسان و سجده ملائکه به او سخن گفته است و در روایات نیز از سرزنش کردن دیگران نهی شده است. معلم نمونه باید با حفظ شخصیت دانش آموز با خطای او برخورد متنبه هانه نماید تا وی متوجه اشتباه خود شده و در صدد جبران آن برآید.

معلم نمونه باید روحیات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با آن رفتار نماید. معلم زمانی می تواند موفق باشد که در برخورد صحیح با دانش آموز موفق عمل کند و خود را به جای شاگرد قرار داده و همواره کودکی و نوجوانی خود را به یاد داشته باشد.

ویژگی دیگر معلم نمونه تشویق و تنبیه به جا و متناسب شاگرد است. تشویق و تنبیه از اصول مهم اخلاقی است که مورد پذیرش و تاکید دین مبین اسلام است. تشویق دانش آموز باعث تقویت وی شده و در عین حال تبیهی خواهد بود برای دانش آموزی که سستی و اهمال نموده است و در فعالیت های درسی و تربیتی بی رغبت است. نکته مهم این است که در تنبیه باید به خروج از غفلت و آگاهی دادن به جای انتقام توجه ویژه نمود.

از دیگر خصوصیات معلم نمونه خود سازی و خود باوری است

سازندگی روحی و اخلاقی و تفکر در خویش. مطابقت گفتار و کردار، نفوذ کلام، تلاش برای کسب معارف دینی و مطالب علمی جدید و تازه و همگام با زمان به پیش رفتن از ویژگی های معلمین نمونه است. عدم محدودیت در اندوخته های علمی قبلی و مطالعه و پژوهش، تقویت روحیه علمی و معرفتی لازمه هر معلم است. در معلمین نمونه این امر باید نمود چشم گیری داشته باشد.

تاثیر سخن در دل فراگیران

امام صادق (ع) می فرماید که با غیر زبان مردم را دعوت کنید که اگر در شما پرهیزکاری و تلاش و نماز و کار خیر مشاهده کنند، این خود دعوت است. این سخن پر محتوای امام صادق (ع) نه تنها درسی آموزنده است بلکه وظیفه ی ذاتی همه معلمین بخصوص معلمین نمونه است. یکی از اساسی ترین اصول و شرایط هر معلم مطابقت گفتار و رفتار است. امام علی (ع) می فرمایند که(( خداوند کسانی که امر به معروف کرده ولی خود آن را ترک می کنند و نهی از منکر کرده و خود آن را انجام می دهند، لعنت کند.))

صداقت و درستکاری

خداوند متعال مردم را به صداقت و راست گویی دعوت می فرماید.

امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید(( صداقت در گفتار را که خداوند به فردی در میان مردم عطا کند بهتر از ثروتی است که کسی بر دیگران به ارث بگذارد)).

در جایی که معلم مطلبی را نمی داند باید صداقت در گفتار داشته باشد و به جای توسل به شرح و بیان مفصل به عدم اطلاع خود اقرار کند و در صدد رفع اشکال برآید.

تواضع اولین نشانه معلم نمونه است

تواضع و فروتنی یعنی تسلیم در برابر حق و احترام به انسان ها و حقوق آنان. معلم با فروتنی و تواضع علم خود را در اختیار متعلم قرار داده و بدون منت به وی تعالی و رشد را آموزش می دهد. این از ویژگی های معلم نمونه است. مهربانی و داشتن اخلاق نیکو و داشتن صبر و حوصله در عین حال همراه کردن آن با گذشت از نشانه های معلم نمونه است. امام علی می فرماید کسی که کارش را با رغبت و مدارا انجام دهد برترینِ مردم است.

هست معلم پیامبری که به رتبت

بر تر از او نیست جز خدای معلم

قیمت هرکس زکار اوست معین

کیست که تعیین کند بهای معلم






نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 8 فروردین 1391
محمد علی شرف دین