تبلیغات
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین ) - تاریخچه کامپیوتر
 
مدیریت دبستان پسرانه اندیشه ( محمد علی شرف دین )
بنیاد فرهنگی امام محمد باقر علیه السلام
درباره وبلاگ


محمد علی شرف دین هستم . کارشناس علوم تربیتی ،بابیش ازسی سال سابقه ی مدیریت ،درحال حاضرمدیریت دبستان پسرانه امام محمد یاقر علیه السلام ( اندیشه ) اصفهان را به عهده دارم . این وبلاگ به منظور ارتباط با خانواده بزرگ اندیشه ایجاد شده ،وتلاش براین است که ازمقالات،نوشته هاولینک های معتبرومتناسب با سئوالات شماوروندآموزشی مدرسه ارائه گردد.امیدست باهمکاری شماعزیزان قدمی درحهت رشدوشکوفائی فرزندانمان برداشته شود. منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندشماعزیزان هستم


مدیر وبلاگ : محمد علی شرف دین
نظرسنجی
با گذشت 6 ماه از سال تحصیلی 91-1390 ، نظر خود را در مورد تعطیلی روز پنجشنبه اعلام نمایید.








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
تاریخچه كامپیوتر


همزمان با شناسائی عدد، برای بشر این نیاز پیدا شد تا راهی بیابد كه محاسبه را ساده‌تر انجام دهد. اولین وسیله‌ای كه انسان از آن در امر شمارش كمك گرفت است، شاید انگشتان دست باشد. در مراحل بعدی «چوب خط» به عنوان یك ماشین ساده كه می‌توانست در امر شمارش انسان كمك كند، به كار آمد. گاهی نیز دسته‌های نی و چوب‌های باریك جانشین «چوب خط» می‌شد و زمانی نیز سنگ ریزه‌ها همین نقش را ایفامی كردند. بعدها، چرتكه به عنوان یك ماشین حساب كار آمد مورد بهره برداری قرار گرفت، تا این كه در قرن هفدهم، اولین ماشین حساب واقعی تاریخ پا به عرصه هستی نهاد.
در سال 1641، فردی فرانسوی به نام بیلز پاسكال ماشین جالبی ساخت كه به «ماشین حساب پاسكال» معروف شد. در ماشین حساب پاسكال 6 چرخ دندانه دار نصب شده بود و هر چرخ ده دندانه داشت. هر دندانه نمایشگر یكی از ارقام صفر تا 9 بود. این چرخ‌ها طوری در جوار یكدیگر قرار گرفته بودند كه دوران كامل یك چرخ، دوران چرخ‌های بعدی به‌اندازه یك دندانه را باعث می‌شد. علاوه بر این، چرخها از راست به چپ به ترتیب نماینده مرتبه‌های یكان، دهگان، صدگان،...عدد بودند.

برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

سی سال پس از پاسكال، یك ریاضی دان آلمانی به نام لایبنیتز در تكمیل اختراع پاسكال كوشید و ماشینی ساخت كه به كمك آن می‌شد اعمال ضرب و تقسیم را نیز انجام داد و حتی جذر گرفت. ابتكار لایبنیتز بسیاری از مشكلات فنی ماشین را برطرف كرد و راه را برای تكامل این ماشینها گشود. با این حال، موضوع ماشینهای حساب سالها به بوته فراموشی سپرده شد و تنها صاحبان صنایع برای ساخت و رواج این ماشینها كوششهایی انجام دادند.
در قرن نوزدهم یك ریاضیدان انگلیسی به نام چارلزبابیج به فكر طرح یك ماشین حساب خودكار افتاد كه با كارتهای سوراخ شده ، اطلاعات و ارقام را می‌پذیرفت. در سال 1890دانشمند جوانی به نام هلریت، با توجه به نیازهای آمارگران، از كارتهای سوراخ شده و دستگاههای شمارنده این كارتها استفاده كرد. مثلاً برای تفكیك زن و مرد، سمت چپ یا راست كارت سوراخ می‌شد و با تكامل دستگاه هلریت، وی ماشینهایش را در نیویورك، پاریس و سن پترزبورگ به نمایش گذاشت. علی رغم استقبال كم از این دستگاه، جمعی از بازرگانان آمریكایی، ازجمله توماس واتسون، به فكر خرید امتیاز ساخت ماشینهای هلریت افتادند. او بنیانگذار International Business Machines یا IBM است.

نسل اول كامپیوترها
اولین كامپیوتر در سال 1937 در آمریكا اختراع شد. پروفسور«ایكن» با استفاده از لامپهای خلاء(Diode) این كار را به انجام رسانید(لامپهای خلاء Diode و Triodeیا دوقطبی و سه قطبی، اغلب در رادیوها استفاده می‌شود. این لامپها خاصیت یك سو كننده جریان برق را دارند). با دیودها مشكل ایجاد حافظه و دسترسی به آن حل شد. اما، در سال 1937 دیودها، لامپی و حجیم بودند و با روشن شدن حرارت زیادی تولید می‌كردند.
اولین پیشرفت در جهت استفاده بهتر از كامپیترهای نسل اول جایگزینی مبنای دودویی به جای مبنای 10 بود. زیرا در طرح پروفسور ایكن، برای معرفی هر كاراكتر وجود ده دیود ضروری بود كه باید یكی روشن و بقیه خاموش می‌ماندند. این امر، در افزایش خانه‌های حافظه در كامپیوترهای آن زمان، محدودیت مهمی به شمار می‌رفت. به هر حال، در سال 1947، دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از این روش، كامپیوتری به نام ENIAC را طراحی كرد.
با اختراع EDSAC[1] در سال 1949، انگلستان اولین كامپیوتر به معنای واقعی را عرضه داشت. این دستگاه برنامه و دستورالعملها را در خود ذخیره می‌كرد. در سال 1951، رمینگتون، UNIVAC-1 كه بزرگترین كامپیوتر آن زمان برای مقاصد بازرگانی بود را عرضه داشت.

نسل دوم كامپیوترها
در سال 1948، باردین، ترانزیستور را اختراع كرد ولی ده سال طول كشید كه از سطح آزمایشگاهی به سطح استفاده صنعتی برسد. ترانزیستور، در پیشرفت صنایع الكترونیك نقش مهمی را برعهده داشت.
ترانزیستور از لامپ خلاء به مراتب كوچكتر است. به انرژی كمی نیاز دارد، حرارت كمتری تولید می‌كند و ارزان‌تر نیز هست. به این دلایل ترانزیستور به زودی جای خود را در ساختمان كامپیوتر گشود و جایگزین لامپهای خلاء در حافظه شد. به این ترتیب، نسل دوم كامپیوتر به دنیا آمد. كامپیوترهایی با تعداد خانه‌های حافظه بیشتر و امكانات و كارآیی وسیع‌تر. ترانزیستور، كامپیوترهای نسل دوم را كوچك‌تر و ارزان‌تر كرد.
تحول مهم دیگری كه در نسل دوم كامپیوترها پدید آمد، زبانهای برنامه نویسی كامپیوتری بود. در نسل اول كامپیوترها، از زبانهای سطح پایین، كه در آنها آشنایی با جزئیات ماشین ضرورت داشت، استفاده می‌شد. یعنی، مجموعه‌ای از اعداد و ارقام كه كدهایی قابل فهم برای كامپیتر بود. در نسل دوم، زبانها برای كاربردهای عمومی‌تر آماده شد. این امر رواج استفاده از كامپیوتر در امور تجاری و اداری را سرعت بخشید. كامپیوترهای این نسل، حصار دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی را شكستند و به گونه‌ای گسترده در مؤسسات دولتی و شركهای صنعتی و بازرگانی به كار گرفته شدند.

نسل سوم كامپیوترها
از سال 1964، به جای لامپها و ترانزیستورها، از خاصیت آهن ربایی حلقه‌ها یا میله‌ها در اثر عبور جریان برق استفاده شد. در حقیقت، به جای لامپ و ترانزیستور مورد استفاده در نسسلهای پیشین، سمت عبور جریان برق را قطب‌های آهنربا تعیین می‌كرد. در نتیجه دو حالت صفر یا یك به وجود می‌آمد. اما انتخاب جنس حلقه و آلیاژ لازم برای حلقه مطرح بود. در نسل دوم، اكسید آن به سبب توانایی خود پاسخگوی این نیاز بود. معروف‌ترین كامپیوتر این نسل IBM/360 می‌باشد.

نسل چهارم كامپیوتر
كامپیوترهای نسلهای اول، دوم و سوم از نظر مشخصات به سادگی قابل تفكیك اند. ولی مرز بین نسل سوم و چهارم چندان مشخص نیست. آنچه مسلم است آنكه كامپیوترهای نسل چهارم از نظر طرح واحد پردازش مركزی و دستاههای پیرامونی، توانایی بیشتر، عمر طولانی‌تر قطعات و اطمینان بیشتری را عرضه می‌كنند. مهمترین تغییرات سخت اَفزاری در كامپیوترهای نسل چهارم عبارتند از:
- به كارگیری مدارهای مجتمع با تراكم زیاد؛
- استفاده از «ریزپردازنده»؛
- توسعه امكان پردازش مستقیم به جای پردازش با رسانه‌های ورودی(Batch).

نسل پنجم كامپیوتر ها
در نسل پنجم كامپیوترها، به سادگی استفاده كاربران از كامپیوتر و برنامه نویسی توجه بسیار زیادی شده است. چرا كه با كاهش قیمت سخت افزار، مخارج استفاده از كامپیوتر به مراتب از قیمت خود آن بیشتر خواهد بود. استفاده كنندگان خواهند توانست بودن اطلاع از طرز كار و جزئیات داخلی قسمتهای مختلف، آنها را به صورت آماده تهیه كرده و به دلخواه خود سیستم‌هایی كامپیوتری(نرم‌افزارهای كاربردی) بسازند. امروزه، به كمك نرم‌افزارهای موجود، مهندسین تعمیرات كامپیوتر، می‌توانند بسیاری از خرابی‌ها را تشخیص دهند. ارتباط با كامپیوتر از طریق صوت و تصویر نیز امكان پذیر خواهد بود. اطلاعات از همان زمان پیدایش به صورت مناسب برای كامپیوتر ذخیره شده و در هنگام لزوم، از طریق سیستم‌های كامپیوتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از حافظه‌های نوری- حافظه‌هایی با حجم كم و گنجایش غیر قابل تصور- ویژگی مهم این نسل است. استفاده از هوش مصنوعی و قدرت تفكر و استنتاج كامپیوتری، از دیگر ویژگیهای كامپیوترهای این نسل است.

نسل ششم كامپیوترها
كامپیوترهای نوع پنتیوم را می‌توان نسل ششم نامید. از جمله ویژگی‌های محسوس این نسل می‌توان استفاده غیر قابل اجتناب از سیستم چند رسانه‌ای را بر شمرد. امكانات جانبی، جاذبه‌های بسیاری را برای كامپیوترهای فراهم می‌آورد.





نوع مطلب : دنیای تکنولوژی، 
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 15 فروردین 1391
محمد علی شرف دین